Husker du vor skoletid?

En aften i selskab med skolepulte, blækhuse, spanskrør og anskuelsestavler.

Torsdag 2. marts inviterer Historisk Forening på en rundvisning på Skolemuseet i Holtbjerg Midtpunkt, i kælderen under den tidligere Holtbjerg Skole.

Her kan du høre historien om det nyindviede, lokale skolemuseum, som er fyldt fyldt med fine udstillinger, der sender dig tilbage til din egen skoletid. Udstillingen giver masser af muligheder for at dykke ned i de enkelte fag. Her er anskuelsesbilleder i lange baner, værktøj fra sløjdundervisningen, gymnastikredskaber og en hel skolestue med pulte, tavler og grifler.

Bent Henriksen, tidligere leder af Holtbjergskolen, og Kaj Røjkjær, tidligere viceskoleinspektør på Gjellerupskolen, guider os rundt i udstillingen.

Genstandene fra museet kommer dels fra samlingen fra det tidligere museum på Gjellerupskolen, og dels fra Nationalmuseets skolesamling. Nogle ting er doneret eller opkøbt rundt omkring i landet.

Skolemuseet og Nygård Gamle Skole samarbejder nu med en fælles bestyrelse om at markedsføre og drive begge steder. Denne
aften bliver der også mulighed for at høre om den nyindrettede landbyskole ved Ørre og få inspiration til at tage ud på heden og gå i skole som i gamle dage.

Tidspunkt: torsdag 2. marts 2017 kl. 19-21.

Sted: Holtbjerg Midtpunkt, Valdemarsvej 343.