Årets første arrangement i Historisk Forening er Den gamle Biograf, som foregår tirsdag 24. januar på Social & SundhedsSkolen på Gullestrupvej.

Første forestilling er kl. 16.00, og biografen kører igen kl. 19.30.  Benyt indgangen fra Gullestrupvej.

Entre: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.

Skolefilm
Foreningen arrangerer til marts et besøg på det nye Skolemuseum på Holtbjerg. I den anledning har Den Gamle Biograf valgt at give mulighed for et gensyn med forskellige skolefilm fra Herning Kommunes skoler gennem mere end tre generationers børn. Fra de første optagelser af Vestergades og Nørregades skoler blev filmet i 1939, til Gjellerupskolens farverige video med klip fra skolen og nærområdet i 1990.

Filmene viser også klip fra et klasseværelse på Herning Gymnasium i 1948, hvor en stor del af skolens lærerstab kan genkendes når de går gennem skolegården i Bethaniagade.  Fra samme år er der optagelser fra Herning Stadion af de mere end 1.000 skolebørn, der deltog i et amtsgymnastikstævne med opvisning og konkurrencer i atletik og boldspil.

Børnehjem
P. Vad, der var bestyrer af Hammerum Herreds Børnehjem (i dag Børne- og ungecentret TOFTEN) filmede de små og større børn, der var på hjemmet i sommeren 1939, mens de flittigt deltog i det daglige arbejde både ude og inde.  De mindste bælger ærter, og de større hjælper med høsten og stedets dyr. Vi kan se, at der også var tid til sjov og leg ind i mellem. Filmen er lånt fra Vads samling på Museum Midtjylland.

FDF
I Chr. Sanders optagelser fra 1950 besøger vi byggeriet af FDF’s nye hytte i Høgild. Vi kan opleve Hernings ungdom som aktive deltagere i byggeriet sammen med lokale håndværkere. Johs. Meldgaard Andersens speak på filmen gør rede for FDF’s historie i Herning samtidig med at den beskriver byggeriet og de  personer, som  præsenteres. FDF kan i januar 2017 fejre sit 100 års jubilæum i Herning.

Filmprogrammet afsluttes med et par nyere film fra 1990’erne, hvor videooptagelser afløste smalfilmene. En film beregnet til skolernes undervisning i billedkunst med titlen “Kunsten er (også) din” viser glimt af kunsten i Herning på museer, arbejdspladser og rundt i byen. Desuden en præsentation fra virksomheden Kilsgaard Døre, der viser fabrikkens produkter og arbejdet på fabrikken i Herning.