Husker du Masters Games i Herning i sommeren 1989?

Historisk Forening indbyder til Den gamle Biograf  på tirsdag 4. februar på Social & SundhedsSkolen. Første forestilling er kl. 16.00, og filmene vises igen kl. 19.30.

Vi kan i år præsentere en film med danmarkspremiere! Takket være et trofast publikum, der har indleveret en videosamling til Historisk Forening, er der nu for første gang en mulighed for at gense dette sportsarrangement i Herning. World Masters Games samlede over 5.000 deltagere fordelt på tre byer, og der var i hver by flere hundrede frivillige hjælpere involveret.

Historisk Forening har gennemset, klippet og redigeret over 20 timers video til en samlet film, der viser planlægningen, åbningen og afviklingen af de forskellige sportsgrene.  Samlet giver filmen et indtryk af glade dage, aktive deltagere og her 30 år efter også et gensyn med et Herning, der siden er meget forandret.

Biografdirektør Doris Frederiksen håber, at der møder rigtig mange af deltagerne fra dengang op i biografen, så filmen ud over den lyd, den allerede har, kan tilføjes mange flere oplysninger. Samlingen har indtil nu været opbevaret hos et medlem af den lokale organisationskomite.

Som start på markeringen af 75-året for befrielsen vises fabrikant Aksel Sørensens optagelser fra begivenhederne i Herning i maj 1945.  Filmen er en stumfilm, og realiteterne er, at det nu snart er ved at være sidste mulighed for at få navngivet de personer, der kan genkendes på filmen.

Historisk Forening opfordrer derfor alle, der har viden herom, til at besøge biografen ved én af de to forestillinger.

Adresse: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10, Herning. Indgang fra Gullestrupvej.

Tider: tirsdag 4. februar kl. 16.00 og 19.30.

Entré: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.