Årets første arrangement i Historisk Forening er Den gamle Biograf, som foregår tirsdag 6. februar på Social & SundhedsSkolen på Gullestrupvej.

Første forestilling er kl. 16.00, og filmene vises igen kl. 19.30.  Benyt indgangen fra Gullestrupvej.

Denne gang viser vi film fra 30’erne, 40’erne og 50’erne. De skildrer Hernings natur, fritid og familieliv. Her kan man opleve eller genopleve rideklubben på tur, en sommerlejr, motorklubbens løb og få et tidsbillede af familelivet i Danmark i 50’erne.

Som vi så os selv – familiebilleder fra 50’erne

Med udgangspunkt i to familiers filmoptagelser vises dagligdagen for både børn og voksne. Medlemmerne af familierne fortæller om husmoderens ”pligter”, som børnevask ved køkkenbordet og den daglige to-retters middagsmad. I 1958 var der råd til den første bil, og nu kunne man tage på søndagstur og camping. Optagelserne fra Herning stammer fra fotograf Sigfred Løvstads private samling.

Speedway i Sinding

Løvstad filmede også begivenheden, da Herning Motor Sport i april 1958 afviklede et internationalt motorløb ved Sinding. Avisen beretter om 10.000 begejstrede tilskuere og en tung, pløret bane efter flere dages regn. Blandt deltagerne var den lokale speedway-kører Arne Pander, som sikrede sig den samlede sejr i ekspertklassen.

Ud på tur

Det Danske Spejderkorps, Herning 2. trop, drog i 1948 på sommerlejr på Jegindø. Filmen herfra viser mange forskellige aktiviteter, men der mangler oplysninger om de enkelte ledere og spejdere. Publikum i Den gamle Biograf har altid været gode til at bidrage med oplysninger om de gamle optagelser, så her er en ny mulighed for at hjælpe.

I den professionelle ”Jagt- og naturfilm fra Herning” fra 1939 er der lejlighed til et gensyn med flere kendte herningensere. Herning Rideklub er på udflugt til Skærbæk, og flere jagtselskaber fra Herning følges i området ved Skjern Å og Grove.

Adresse: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10, Herning.

Tider: tirsdag 6. februar kl. 16.00 og 19.30.

Entre: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.