Historisk Forening indbyder traditionen tro til Den gamle Biograf, som i år foregår tirsdag 5. februar på Social & SundhedsSkolen på Gullestrupvej.

Første forestilling er kl. 16.00, og filmene vises igen kl. 19.30.  Benyt indgangen fra Gullestrupvej.

Gensyn med en klassiker

Ørre sogn blev for 50 år siden foreviget på film af Oscar Krogsgaard og Helge Sander. Filmen giver et detaljeret tidsbillede af en vestjysk sognekommune lige inden den store kommunesammenlægning.

Med deres kendskab til lokalsamfundet har de filmet i byen Ørre og dens opland hvor der på denne tid var flere købmænd, to skoler og erhverv i det tidligere andelsmejeri. Det gamle Forsamlingshus og Missionshuset Nazareth fra slutningen af 1800tallet omtales som eksempler på sognets kulturelle fortid og nutid. Skoleinspektøren Krogsgaard filmede og en meget ung Helge Sander stod for filmens speak.

Filmen blev vist første gang i foråret 1970 for en stor forsamling. Den har sidenhen været et populært indslag i Historisk Forenings biograf. Her i 50 året for filmens optagelser skal den selvfølgelig vises endnu en gang.

10 år senere ønskede SDS (Hammerum Herreds Sparekasse) at skildre Herning i et nutidsportræt Dette resulterede i filmen “Herning Netop Nu” produceret af Rosendal Film. Filmen viser Hernings institutioner og kulturliv og industri, med udgangspunkt i det kommunale budget, der bliver gennemgået på et byrådsmøde og efterfølgende af kommunaldirektør Kraglund.

Grundlovens 100 års dag blev i 1949 fejret i Søndre Anlæg efter et større optog gennem byen med faner og musik. Festtalen blev holdt af Frede Terkelsen (søn af Enevold Terkelsen). Filmen viser scener herfra og den efterfølgende musikunderholdning med de kendte lokale kræfter Hindborg-kvartetten og Holger Thisteds orkester.

Som altid i “Den gamle Biograf” byder vi også på nye “gamle ” film, denne gang i form af en VHS fra 1999, der skabte en vis debat i kommunen.

Adresse: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10, Herning.

Tider: tirsdag 5. februar kl. 16.00 og 19.30.

Entre: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.