Mette KathrineHistorisk Forening indbyder til årets første arrangement:

Onsdag 23. januar kl. 19.00 i Historiens Hus, Museumsgade 32

En aften med rigsspillemand Mette Kathrine Jensen Stærk. Vi skal høre anekdoter, historier og sange, som Evald Tang Kristensen indsamlede på sine mange rejser rundt i landet. Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning er medarrangør. Der er mulighed for at besøge udstillingen om Evald Tang Kristensen på øverste etage i den gamle museumsbygning.

Mette Kathrine er rigsspillemand i vestjysk folkemusik og fortæller her om Evald Tang Kristensen. Han var verdens største folkemindesamler og gik i 60 år rundt på den jyske hede og indsamlede alt fra eventyr, viser, folkelige salmer, vittigheder og opskrifter. Vigtigheden af hans arbejde blev ikke altid påskønnet der, hvor man kunne forvente det, f.eks tog andre æren for hans arbejde i København, men i Australien sad en mand og sendte penge til ham, så han kunne blive ved med at indsamle.

Evald Tang Kristensen stod for en kultur, hvor nærvær og det at gøre tingene sammen betød noget, så vi skal foruden at høre noget af hans historie, høre eventyr (både de moralske og de lettere umoralske) selvfølgelig også synge sammen. En sang er kun en sang, når den bliver sunget.

Mette Kathrine (født 1980) rigsspillemand, komponist og fortæller. Spiller i trioen visetrioen Zenobia og i spillemandstrioen Jensen, Bugge & Høirup. Uddannet på Det fynske musikkonservatoriums folkemusiklinje med harmonika som hovedinstrument.

Pris: 75 kr. Gratis for medlemmer af Historisk Forening og Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning.