Kære medlemmer!

Efter sommerferien er vi nu klar til at genoptage aktiviteterne i Historisk Forening. Nederst i nyhedsbrevet kan du se en oversigt over de enkelte arrangementer i efteråret.

Vi lægger ud med et besøg på den tidligere højskole i Birk. Bemærk at der er begrænset antal deltagere, så det er nødvendigt at tilmelde sig på forhånd. NU LUKKET FOR TILMELDING!

I samarbejde med Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum havde vi i 2020 arrangeret en aften med Bitten Damgaard. Med et års forsinkelse bliver det nu afviklet i september måned, fordelt over to aftener. Alle pladser er allerede optaget, og de tidligere tilmeldte deltagere bliver kontaktet af museet.

Det næste arrangement i rækken er generalforsamlingen, som nu er fastsat til tirsdag den 26. oktober. Her bliver der også mulighed for at høre Jens Ørskov fortælle om egnen omkring Gødstrup. Torsdag den 4. november vil vi runde af med et foredrag om maleren Hans Smidth, Begge disse arrangementer foregår på Herning Friskole.

Arbejdet  med Herning-bogen 2021 skrider hastigt frem, og vi glæder os til at kunne præsentere årets bog.

Vi ser frem til, at vi alle kan mødes igen.

Historisk Forening for Herning Kommune

BESØG PÅ HH HERNING – LUKKET FOR TILMELDING!

Tirsdag 7. september kl. 19.30

Den tidligere højskole i Birk er nu fredet. Aftenens besøg omfatter en omvisning i huset, fortælling om højskolens baggrund og liv, samt orientering om stedets fremtid. – Ved formand Anne Marie Mau, direktør Maja Füchsel og fhv. højskolelærer Ove Torp. Begrænset antal deltagere. Kun for medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune.
Tilmelding til kasserer@historiskforening.dk. Tlf. 30 33 04 89.
Mødested: Højskolevej 11, Birk.

SKJORTER OG KUNST – FULDT BOOKET!

Torsdag 16/23. september kl. 19.00

En aften med Bitten Damgaard. Gratis for medlemmer af Klub Cobra og Historisk Forening. Arrangeres i samarbejde med Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum. Arrangementet var oprindeligt planlagt til september 2020 og er nu fordelt over to aftener.

Alle pladser er besat! Tilmeldte deltagere vil blive kontaktet af museet. Den bekræftede dato kan ikke ændres.
Mødested:  Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, Birk Centerpark.

JENS ØRSKOV OM GØDSTRUP samt Historisk Forenings generalforsamling – NY DATO!

Tirsdag 26. oktober kl. 19.00
Lokalhistoriker Jens Ørskov fortæller om egnen omkring Gødstrup. Derefter afholder Historisk Forening generalforsamling.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

HANS SMIDTHS PLACERING I DANSK KUNST

Torsdag 4. november kl. 19.30
Kunsthistoriker Tilde Mønsted fortæller om sit forskningsarbejde med maleren Hans Smidth (1839-1917), som bl.a. er kendt for hedemalerier fra Midtjylland.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Medlemmer GRATIS adgang til foredragene – entré for ikke-medlemmer kan variere. Forhehold for ændringer.