Historisk arrangement i Historiens Hus Herning

Lørdag d. 10. september kl. 10-15 kommer Historiens Hus Herning til at syde af aktivitet. Alle husets foreninger og udstillinger er åbne, Frilandsmuseet er også åbent, og Herning Husflid har udstilling i teltet i haven, og der er åbne værksteder, hvor man kan se trædrejning, vævning, sølvsmykker, KREA-værksted, broderi, pileflet og stenhugning.

Abildå Brunkulsleje har en lastbil stående uden for lokalarkivet, og har en stand i kælderen, hvor man også kan møde foreningen Kartoffeltyskerne. I kælderen kan man også få sig en forfriskning, der er kaffe og te på kanden, småkager til alle, og desuden saftevand.

I glasgangen er der infostande for flere historiske foreninger og organisationer, og i løbet af dagen kan man høre ikke mindre end 5 forskellige gratis foredrag i glassalen. De fleste foredrag har omdrejningspunkt omkring Hernings historie og udvikling fra hedeegn til industriby.
Der er ingen tilmelding, man møder bare op. For at deltage i et foredrag, skal man omkring infostanden i forhallen på Lokalarkivet, hvor man kan få udleveret en billet til ét foredrag ad gangen.

Helt tilbage i januar 2019 blev det første møde afholdt, med deltagere fra Lokalarkivet i Herning, Slægtshistorisk Forening Herning og Danske Slægtsforskere, med et ønske om at afholde en dag med historie på mange måder.
Der var et stort ønske om, at de øvrige foreninger og udstillere i Historiens Hus Herning og andre foreninger i Herning-området også kunne deltage, og efterhånden blev det en større gruppe, som nu har arrangementet klar.
Det har været længe undervejs, da det er blevet udskudt pga. Corona, så alle glæder sig meget til dagen, og håber på mange gæster.

Læs mere her: www.herninghistorie.dk/arrangementer

Folder med dagens program kan hentes her.