Vi kan nu præsentere programmet for årets udflugt, som finder sted søndag 19. juni kl. 8.30 (hjemkomst ca. kl. 18.00)

I Ribe skal vi besøge museet Ribes Vikinger. Vores guide fortæller om, hvordan det hele startede i år 700. Her opstod byen som en handelsplads ved vandet og et oplagt udgangspunkt for togter til søs. Utallige arkæologiske udgravninger og de fundne genstande viser, hvordan byen har udviklet sig gennem tiden. Vi kikker på de arkæologiske skatte og følger Ribes udvikling fra vikingetidens markedsplads gennem middelalderens bispesæde til nedgangstiden i 1600-årene.

Frokosten indtages på Quedens Gård – netop der, hvor by og hav mødes, hvor Ribe Å fra sit løb fra Vadehavet ind i landet går over til at blive Ribes havn. Siden 1200-tallet har der været liv på stedet, og caféen har til huse i bygningen fra 1582, som købmand Johannes Harbo Quedens købte i 1834. Han overtog en eksisterende købmandsforretning. Der serveres en Frokosttallerken bestående af: friskbagt brød og smør – frikadelle med rødkål – hønsesalat med bacon – Bresaola med aioli, parmesan og oliven – æg, rejer, røget laks – sødt. Drikkevarer på egen regning.

Efter frokosten skal vi på en guidet tur i Ribes gamle bydel og i Ribe Domkirke. Vi følger guiden til fods gennem den middelalderlige bykerne. I turen er indlagt utallige spændende fortællinger og detaljer. Besøget omfatter også Danmarks ældste kirke, vi ser dens forskellige stilarter, interiøret og de smukke mosaikker udført af Carl-Henning Pedersen.

Pris: kr. 300 pr. person, inkl. bus, entre, frokost og kaffe med brød. Ikke-medlemmer kr. 400.

Bindende tilmelding senest 20. maj ved indbetaling til Handelsbanken reg.nr. 7620, konto 4001135.

Husk at angive navn og mailadresse/tlf. nr.