Forbehold for ændringer. Hold øje med foreningens hjemmeside og husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev – send mail til kasserer@historiskforening.dk.

Den gamle Biograf

Tirsdag 1. februar kl. 16.00 og kl. 19.30
Doris Frederiksen, Historisk Forening, viser film fra det gamle Herning.
Sted: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10-12.

Genforeningen

Torsdag 10. marts kl. 19.30
Foredrag ved dr.phil Lars N. Henningsen om Sønderjylland mellem våbenstilstand og genforening.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Museum Midtjyllands direktør og foreningens generalforsamling

Torsdag 28. april kl. 19.00
Kristine Holm-Jensen fortæller om fremtidens planer for Museum Midtjyllands drift og udvikling. Derefter afholder Historisk Forening generalforsamling.
Sted: Historiens Hus, Museumsgade 32.

Fejring af Danmarks befrielse

Onsdag 4. maj
Morten Thing giver med udgangspunkt i sin bog »En sabotør« et portræt af faderen Børge Thing, som stammer fra Herning. Nærmere detaljer om
arrangementet oplyses senere.
Sted: Historiens Hus, Museumsgade 32.

Udflugt til Ribe

Søndag 19. juni
Oplysninger om program, pris og tilmelding følger i Herning Folkeblad onsdag den 27. april 2022 og på historiskforening.dk.
Mødested: Markedspladsen i Møllegade.

Sygehuset i Gødstrup

Mandag 5. september kl. 17-19

Besøg på det nye storsygehus. Her vil det eksklusivt for Historisk Forenings medlemmer være muligt at høre tidligere regionsrådsformand Bent Hansen fortælle om de historiske beslutninger, som førte til opførelsen af Regionshospitalet Gødstrup. Desuden vil hospitalsdirektør Poul Michaelsen fortælle om hospitalet, hvor oplægget har været, at der også gerne må være en historisk vinkel.

Union eller undergang – Kampen for et forenet Skandinavien

Torsdag 6. oktober kl. 19.00
Historiker Rasmus Glenthøj om Danmarks truede stilling i 1800-tallet.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Historie bliver film ved Anne-Grethe Bjarup Riis – NYT!

Torsdag 27. oktober kl. 16.00
Med baggrund i hendes film om Hvidstengruppen er det lykkedes os at få Anne-Grethe Bjarup Riis til Herning for at fortælle om, hvordan det er at arbejde med historiske film.
Sted: Huset no. 7, Nørregade 7 (Aulaen, lokale 4.01)
Medlemmer GRATIS adgang til foredragene – entré for ikke-medlemmer kan variere.