Program 2020

DEN GAMLE BIOGRAF

Tirsdag 4. februar kl. 16.00 og kl. 19.30
Doris Frederiksen, Historisk Forening, viser film fra det gamle Herning.
Sted: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10-12.

GENFORENINGEN – UDSAT!

Torsdag 26. marts kl. 19.30
Foredrag ved dr.phil Lars N. Henningsen om Sønderjylland mellem våbenstilstand og genforening. Arrangeres i samarbejde med Grænseforeningen for Herning og Ikast-Brande kommuner.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

FEJRING AF DANMARKS BEFRIELSE AFLYST!

Mandag 4. maj kl. 18.00

Morten Thing giver med udgangspunkt i sin bog »En sabotør« et portræt af faderen Børge Thing, som kom fra Herning. Foredraget er en del af byens markering af 75-årsdagen for Danmarks befrielse.
Sted: Historiens Hus, Museumsgade 32.

UDFLUGT TIL SALLING OG VIBORG UDSAT!

Søndag 7. juni kl. 9.00 (hjemkomst ca. kl. 17)

Besøg på Spøttrup Borg og i det historiske Viborg. Yderligere oplysninger om program, pris og tilmelding følger i Herning Folkeblad onsdag 15. april 2020 og på historiskforening.dk.
Mødested: Markedspladsen i Møllegade.

SKJORTER OG KUNST UDSAT!

Torsdag 17. september kl. 19.00

En aften med Bitten Damgaard. Gratis for medlemmer af Klub Cobra og Historisk Forening. For øvrige: kr. 75. Arrangeres i samarbejde med Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum.
Tilmelding er nødvendig – send mail med navne på deltagere til chpevent@herning.dk.
Mødested:  Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, Birk Centerpark.

HERNING FOLKEBLADS 150-ÅRS JUBILÆUM SAMT HISTORISK FORENINGS GENERALFORSAMLINGNY DATO!

Mandag 5. oktober kl. 19.00

Lokalhistoriker og medforfatter Kurt H. Jørgensen fortæller om jubilæumsbogen »150 ideer og tiltag, der har gjort en forskel«. Derefter afholder Historisk Forening generalforsamling.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

EN UHØJTIDELIG MUSIKALSK REJSE GENNEM HERNINGSHOLMS HISTORIE

Koncert med sanger og musiker Mariann Mikkelsen på Fermaten mandag 9. november kl. 19.30

Gennem ord og billeder og ikke mindst gennem sang og musik skal vi prøve at følge Herningsholms og stedets historie fra omkring 1300 og helt op til vor tid. Programmet består blandt andet af folkeviser, arier og musik fra operaer og skuespil samt sange af St.St. Blicher og H.C. Andersen.

Koncerten gennemføres i samarbejde med Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning og KMF 336 – Klassisk Musik Festival i Herning og Ikast-Brande kommuner.

Billetter: Koncerten er gratis for medlemmer af Historisk Forening. Man kan indtil 25. oktober reservere billet ved at sende mail til: info@historiskforening.dk. Skriv navn, adresse og antal billetter (1 eller 2). Der kan reserveres 2 billetter pr. medlemskab. Reservationen bekræftes pr. mail.

Der er et begrænset antal billetter. Reservation af billetter sker efter ”først-til-mølle”-princippet.

Sted: Fermaten, Smallegade 4, Herning.

FORBEHOLD FOR ÆNDRINGER!

Medlemmer GRATIS adgang til foredragene – entré for ikke-medlemmer kan variere.