Program 2021

Corona-restriktioner mv. kan medføre ændringer. Hold øje med foreningens hjemmeside og husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev – send mail til info@historiskforening.dk.

DEN GAMLE BIOGRAF – UDSAT!

Tirsdag 5. februar kl. 16.00 og kl. 19.30
Doris Frederiksen, Historisk Forening, viser film fra det gamle Herning.
Sted: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10-12.

GENFORENINGEN – UDSAT!

Onsdag 3. marts kl. 19.30
Foredrag ved dr.phil Lars N. Henningsen om Sønderjylland mellem våbenstilstand og genforening. Arrangeres i samarbejde med Grænseforeningen for Herning og Ikast-Brande kommuner.

FEJRING AF DANMARKS BEFRIELSE – AFLYST

Tirsdag 4. maj kl. 17.00
Morten Thing giver med udgangspunkt i sin bog »En sabotør« et portræt af faderen Børge Thing, som stammer fra Herning.
Sted: Historiens Hus, Museumsgade 32.

UDFLUGT TIL SALLING OG VIBORG

Søndag 6. juni kl. 9.00 (hjemkomst ca. kl. 17)

Besøg på Spøttrup Borg og i det historiske Viborg. Yderligere oplysninger om program, pris og tilmelding følger i Herning Folkeblad onsdag 14. april 2021 og på historiskforening.dk.
Mødested: Markedspladsen i Møllegade.

BESØG PÅ HH HERNING – LUKKET FOR TILMELDING!

Tirsdag 7. september kl. 19.30

Den tidligere højskole i Birk er nu fredet. Aftenens besøg omfatter en omvisning i huset, fortælling om højskolens baggrund og liv, samt orientering om stedets fremtid. – Ved formand Anne Marie Mau, direktør Maja Füchsel og fhv. højskolelærer Ove Torp. Begrænset antal deltagere. Kun for medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune.
Tilmelding til kasserer@historiskforening.dk. Tlf. 30 33 04 89.
Mødested: Højskolevej 11, Birk.

SKJORTER OG KUNST – FULDT BOOKET!

Torsdag 16/23. september kl. 19.00

En aften med Bitten Damgaard. Gratis for medlemmer af Klub Cobra og Historisk Forening. Arrangeres i samarbejde med Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum. Arrangementet var oprindeligt planlagt til september 2020 og er nu fordelt over to aftener.

Alle pladser er besat! Tilmeldte deltagere vil blive kontaktet af museet. Den bekræftede dato kan ikke ændres.
Mødested:  Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, Birk Centerpark.

JENS ØRSKOV OM GØDSTRUP samt Historisk Forenings generalforsamling – NY DATO!

Tirsdag 26. oktober kl. 19.00
Lokalhistoriker Jens Ørskov fortæller om egnen omkring Gødstrup. Derefter afholder Historisk Forening generalforsamling.

HANS SMIDTHS PLACERING I DANSK KUNST

Torsdag 4. november kl. 19.30
Kunsthistoriker Tilde Mønsted fortæller om sit forskningsarbejde med maleren Hans Smidth (1839-1917), som bl.a. er kendt for hedemalerier fra Midtjylland.
Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Medlemmer GRATIS adgang til foredragene – entré for ikke-medlemmer kan variere.