Bustur til Koldinghus og Christianskirken – UDSOLGT!

TUREN ER UDSOLGT, SÅ VI HAR LUKKET FOR TILMELDING!

Sommerudflugt til Koldinghus og Fredericia søndag den 9. juni 2024

Traditionen tro afholder Historisk Forening for Herning Kommune en sommerudflugt i juni måned. I år afholdes arrangementet søndag den 9. juni. Turen går til Koldinghus og til Christianskirken, der ligger i Fredericia. Der er afgang fra Markedspladsen kl. 8.30 og hjemkomst ca. kl. 18.00. På køreturen til Kolding laves et enkelt stop, hvor der serveres kaffe og et rundstykke.

Koldinghus er et kongeslot i Kolding, som blev grundlagt midt i 1200-tallet. Det brændte i 1808 og stod længe som en ruin, inden en langvarig restaurering blev igangsat. Efter ankomsten til Koldinghus er det muligt at deltage i en rundvisning ”Koldinghus’ Historie”. På turen rundt på slottet fortæller guiden bl.a. om det første byggeri på slotsbanken, skiftende kongers ombygninger og de spor, de har efterladt. Krige og brande kom til at præge slottet indtil katastrofen indtraf i 1808, hvor slottet udbrændte. I dag er slottet flot restaureret og et Danmarks store og markante museer. Ud over rundvisningen bliver det mulighed for at se slottet på egen hånd, f.eks. udstillingerne ”Prinsessekjoler” eller ”FLORA DANICA – Verdens Vildeste Stel” eller man kan besøge de historiske sale: Ruinsalen, Kirkesalen, Christian 3.s Kapel, Riddersalen.

Frokosten indtages i restaurant Madkælderen, som ligger i slottets gamle kælder under nordfløjen. Frokosten rummer det bedste fra det traditionelle danske frokostbord, tilberedt af sæsonbetonede og lokale råvarer.

Efter frokosten kører bussen kl. 14.00 til Fredericia. Her skal vi besøge Christianskirken, hvor vi får en gennemgang af Bjørn Nørgaards altertavle. Den viser nadveren, hvor Jesus sidder i midten og disciplene er vist med seks kvinder til højre og seks mænd til venstre for Jesus, som på utraditionel vis sidder med brød og vin. Christianskirken har en tonstung bronze-indgangsportal udført af Bjørn Nørgaard, som viser biblens historie. Inde i kirken kan man se de smukkeste glasmosaikker og udsmykningen af kirkesalen.
Efter rundvisningen serveres der kaffe og kage i kirkesalen. Vi forventer at være tilbage i Herning ca. kl. 18:00.

Pris: kr. 500 inkl. bus, entre, rundvisning, frokost og kaffe. For medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune er prisen kun kr. 400.

Bindende tilmelding senest 27. maj ved indbetaling til Jyske Bank reg.nr. 7620, konto 4001135. Husk at angive navn og mailadresse/tlf. nr.

Mødested: Markedspladsen i Møllegade – afgang kl. 8.30.

Dato

09. jun 2024