Historien om Uno-X og Peder Lysgaard

Historien om en midtjysk iværksætter – Peder Lysgaard/Uno-X-manden

De fleste kender benzin-brandet Uno-X, som startede i Herning i midten af 1950’erne, men knap så mange kender historien om Peder Lysgaard, som sammen med sin halvfætter Johannes Jensen startede benzin-eventyret.

Peders datter Anne-Grete Lysgaard kender den historie rigtig godt, og vi er i Historisk Forening rigtig glade for, at hun vil komme og fortælle om sin far og Uno-X.

Vi kommer bl.a. til at høre om:

– bedstefaderen, der kom ud af en børneflok på 13 og overtog familiegården Lysgaard i en ung alder.
– Peder Lysgaard, som ikke var så vild med at gå i skole, men tog sig godt at sine søskende og var en god idrætsmand og sælger.
– giftermålet med Vitta og familiens liv.
– opstarten af Uno-X og det videre forløb, om Uno-X Fonden, tankskibsrederi og meget meget mere.

Du kan glæde dig til en aften med spændende fortællinger om en midtjysk iværksætter.

Tid: Tirsdag den 22. oktober kl. 19.00
Sted: Historiens Hus, Museumsgade 32, 7400 Herning
Entre: kr. 50 for medlemmer af Historisk Forening og Museumsforeningen, kr. 90 for øvrige deltagere. Tilmelding er ikke nødvendig.

Foredraget sker i samarbejde med Museum Midtjylland og Museumsforeningen. Alle er velkomne.

22. okt 2024

Historiens Hus