Onsdag 25. september i Huset No7

Til alle tider har sport været en del af historien, og i Danmark har vi en rig sportskultur bl.a. takket være vores mange sportsforeninger. Alene i Herning Kommune er der mere end 26.000 medlemmer af en sportsforening, hvor bredden er stor, men hvor enkeltpersoner også kan fortælle om store nationale og internationale præstationer inden for forskellige sportsgrene.

Historisk Forening har samlet tre ”gamle” Herning sportsfolk, som på hver sin måde og på hvert sit felt har betydet meget for sporten i Herning op gennem 1970’erne og -80’erne. Verner Blaudzun i Herning Cykle Klub, Helge Sander i Herning Fremad og Liselotte Gøttsche Damgaard i Herning Badmintonklub.

Sportskommentator Jimmy Bøjgaard, som har sine sportslige rødder i Herning Tennisklub, vil interviewe de tre ”gamle” sportsfolk og lokke historierne frem. I baggrunden vil der blive vist fotos fra deres private albums.

Hør blandt andet historien om Verner Blaudzuns vej til DM, VM og en OL-medalje og om en hollandsk rockstjerne, der har taget hans navn. Helge Sander vil bl.a. fortælle om, hvordan han var med til at starte professionel fodbold i Danmark og fik Bobby Moore til Herning Fremad. Fra Liselotte Gøttsche Damgaard kan vi bl.a. høre om hendes vej til DM, NM og EM, og hvordan det var på den tid at spille VM landskamp i Calgary, Canada og Thomas Cup i Kuala Lumpur, Malaysia. Hun kan også en historie om, hvordan Mette Mode kom til at levere tøj til hele landsholdet.

Foredraget er arrangeret af Historisk Forening i samarbejde med Museum Midtjylland og Museumsforeningen for Museum Midtjylland og alle er velkomne.

Foredraget finder sted i forlængelse af åbningen af Tekstilmuseets nye udstilling We are the Champions. Udstillingen, der åbnede i sommers, fortæller en 70 år lang historie om sport og sportstøj. Om fritid, foreningsliv og storklubber. Og om hvordan sportstøjets udvikling skaber resultater på banen og inspirerer hverdagens tøjmode.

Alle deltagere får ved foredraget halv pris på entré til Tekstilmuseet og udstilingen We are the Champions.

Pris: Kr. 50 for medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune samt museets støtteforeninger. Øvrige: kr. 100.

Tid og sted: Onsdag 25. september kl. 19.00 i Huset No7, Nørregade, Herning.

Tilmelding er nødvendig og kan ske på www.museummidtjylland.dk. Betaling sker på dagen.