Vi kan nu præsentere programmet for busturen til Brydningstiden i Ørre, som finder sted søndag 10. september.

Afgang fra Markedspladsen kl. 13.00.  Hjemkomst ca. kl. 18.00.

Turen arrangeres i samarbejde med Museumsforeningen for Museum Midtjylland og Museum Midtjylland.

Rejs 150 år tilbage i tiden til Brydningstiden i Ørre. Vi tager på bustur til Ørre, hvor historiker Charlotte Lindhardt på udvalgte steder fortæller om perioden 1870-1900, hvor Ørre og Sinding undergik store forandringer. Der var nedbrud, opbrud, nybrud og gennembrud. De religiøse vækkelser stod stærkt, forskellen mellem rig og fattig var stor, heden blev opdyrket, og højskolerne gav bønderne nye muligheder.

Vi starter ved Sindinggård og får fortællingen om Søren August Fjelstrup, dernæst kører vi til Ørre og hører om de kirkelige retninger, afholdsbevægelsen og de personer, som prægede tiden, inden vi slutter ved fattigkolonien Sammelstedby og Blicherstenen.

Vandrestien Brydningstiden er udarbejdet i samarbejde med Lokalhistorisk Arkiv Sinding-Ørre, Sinding-Ørre Borgerforening, Museum Midtjylland og Herning Kommune.

Pris for medlemmer af Historisk Forening og Museumsforeningen for Museum Midtjylland: kr. 250 pr. person, inkl. bus og kaffe med brød. Ikke-medlemmer kr. 300.

Bindende tilmelding senest 1. september ved indbetaling til Handelsbanken reg.nr. 7620, konto 4001135.

Husk at angive navn og mailadresse/tlf. nr.

Sindinggård
Helenes Hus