2015biodsc_1137_2_resize

Årets første arrangement i Historisk Forening er Den gamle Biograf, som foregår tirsdag 19. januar på Social & SundhedsSkolen på Gullestrupvej.

Vi fortsætter med at vise film fra befrielsesdagene i Herning. Ved biografens forestilling sidste år blev 70-året for befrielsen markeret med visningen af de hidtil eneste kendte filmoptagelser, fra Lokalhistorisk Arkivs samlinger.

Efter forestillingen blev Doris Frederiksen kontaktet med informationer om at der fandtes andre optagelser fra majdagene 1945. idet der hos fabrikant Aksel Sørensens efterkommere i Herning fandtes over 20 minutters optagelser herfra. Disse film er digitaliseret og kan nu vises for første gang ved biografens to forestillinger 19. januar.

Det er ikke første gang, at biografen med det trofaste publikums hjælp har sikret ”nye” film for eftertiden. ’Vi glæder os over, at foreningens arrangement kan være med til at bevare og formidle byens historie”, oplyser historisk Forenings talsmand Finn Nielsen.

Årets filmprogram fortsætter med endnu en film fra denne periode, nemlig børnehjemsbestyrer Peder Vads optagelser fra børnehjemmets hverdag i 1940. Filmens indhold viser et flot tidsbillede af Herning og hjemmet i Vestergade, dets omgivelser og børnenes hverdag i arbejde og leg.

De tyske tropper overtog en del af børnehjemmets arealer sammen med sportspladsen ved Vestergades skole og enkelte optagelser (med skjult kamera gennem et vindue) viser tyskernes øvelser med skydevåben på marken bag børnehjemmet. Filmen er fra Museums Midtjyllands samlinger og venligst udlånt til dette års forestilling i Den gamle Biograf.

Hedeselskabet kan i 2016 fejre 150 års jubilæum. I 1966 fik organisationen fremstillet en farvefilm, der viser virksomheden gennem de første 100 år og dens nye arbejdsområder og igangværende projekter som f. eks Skjernåens udretning.

Filmen har titlen ”Landet de vandt” og bliver vist som optakt til et senere arrangement i Historisk Forening i dette forår.

Adresse: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10, Herning

Tider: tirsdag 19. januar kl. 16.00 og 19.30

Entre: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.