Herning-bogen 2015

Titlen på Herning-bogen 2015 er ”Hernings tekstileventyr”.

Herningområdet var i forrige århundrede stærkt præget af tekstilindustrien. Det var her, de mange fabrikker lå og her, mange kvinder og mænd fra oplandet søgte til for at søge lykken som syersker, vævere, strikkere, farvere, fabrikanter m.m. Især efter Anden Verdenskrig skød fabrikkerne op som padehatte. Kældre, baghuse og skure blev inddraget til små fabrikker/værksteder. Man startede ofte med en enkelt håndtrukken strikkemaskine/væv. Nogle af disse små fabrikker voksede sig efterhån-den store og fik en betydelig produktion.

Det var især trikotageindustrien, der voksede kraftigt i Herningområdet. Midt i 50’erne var der ca. 340 tekstilvirksomheder i Herning. I byens udkant blev der anlagt nye industrikvarterer, og der blev hentet anerkendte arkitekter til byen for at tegne nye store fabriksbygninger. Efter 1970 begyndte eventyret imidlertid at ebbe ud. I Østeuropa og Asien kunne man producere tøjet til en meget lavere pris. Derfor blev det meste af produktionen outsourcet. Langt de fleste virksomheder måtte dreje nøglen om. De få, der i dag er tilbage, arbejder hovedsageligt med design, tilrettelæggelse og plan-lægning. En undtagelse er tæppefabrikkerne, der stadig producerer her i området.

I 2007 blev Tekstilbyen Herning udnævnt til ét af i alt 25 nationale industriminder af Kulturarvs-styrelsen. De øvrige 24 var enkelte virksomheder. Det var en stor cadeau til Herning, men bør også forpligtige politikerne til at forsøge at bevare resterne af de forskellige anlæg.

Herning-bogen 2015 indeholder otte artikler om den tekstilindustri, der var engang. Det er ikke vores intention at beskrive hele eventyret, derimod at lave nogle punktnedslag til forskellige aktører inden for industrien. Vi bringer tre artikler fra tidligere syersker og fem artikler om nuværende og tidligere fabrikker og fabrikanter.

Bogen udsendes til medlemmerne hurtigst muligt. Henvendelse til Finn Nielsen – kasserer@historiskforening.dk