Foredrag om Den nationale Genrejsning efter 1864

Torsdag 25. februar kl. 19.30

Jørgen Henneke fortæller om Hedeselskabet og københavnerplantagerne i Jylland. Foredragsholderen er forfatter til bogen Guld og Grønne Skove.

Ved nederlaget i 1864 forsvandt over en tredjedel af Helstaten Danmark og landet blev dermed reduceret til en ubetydelig, homogen lilleputstat. Dette var i sandhed et svært udgangspunkt for en overlevelse, og det præger endnu i dag på godt og ondt danskernes selvforståelse og globale tankegang.

I foredraget fortælles om landets mentale og fysiske genrejsning; en proces, som aldrig ville have fundet sted, hvis ikke nogle få, visionære ildsjæle havde taget sagen i egen hånd og overhalet politikerne indenom.

En af de mest markante skikkelser i denne proces var ingeniørkaptajn Enrico Mylius Dalgas, som med oprettelsen af Det danske Hedeselskab i 1866, gennem de kommende år skabte et helt nyt Danmarksbillede på godt og ondt, bl.a. støttet af adelen og det københavnske storborgerskab. Denne overklasse investerede i enorme hede- og skovområder, byggede pompøse villaer og slotslignende residenser omgivet af smukke parkanlæg og anlagde mægtige plantager på de sandede hedejorder.

Med denne udvikling skabtes et kultursammenstød, der savner sidestykke i historien. Storbyens overklasse med dens selviscenesatte livsform kontra hedeboernes enkle og spartanske tilværelse. Hvor det på Grindstedegnen hovedsageligt var jødiske grosserere, der foretog hedeopkøb var det, især længere nordpå, overvejende den ny tids mænd i form af ingeniører, direktører og akademikere, der trådte i karakter.

Skarrildhus

Skarrildhus, januar 2015

I foredraget vises eksempler på forskellige typer skov- og hedeejendomme fra Holsted i syd til Limfjorden i nord og der fortælles om forhistorien, ejendommenes grundlæggere og udvikling gennem det 20. århundrede; herunder de imposante villaer og jagtslotte. Et foredrag i Herning-området vil naturligt handle om ejendommene på denne egn, især Clasonsborg/Skarrildhus og Jeanette. Desuden omtales historien bag det store plantagekompleks Harreskov-Høgildgaard -Birkebæk ved Arnborg.

Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Entre: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.