En lokalhistorisk kæmpe

Med C.E. Bundesens død har ikke blot Historisk Forening men det lokalhistoriske arbejde i Herning mistet en af sine absolutte kæmper. Utrætteligt har han kæmpet den lokalhistoriske sag og er selv gået foran på forbilledlig vis, så han har et stort medansvar for, at der er en stor lokalhistorisk interesse i et område, om hvilket man ofte siger, at her ingen historie er.

Ofte kan det være tilfældigheder, der betyder, om man havner i den ene eller anden by, og der var faktisk bud efter Bundesen andre steder. Derfor må vi være taknemmelige over, at det netop var her, han besluttede at udøve sin gerning. I mange år som lektor på seminariet, som den første leder af Lokalhistorisk Arkiv, som skribent, rundviser og foredragsholder.

Det var en anden lokalhistorisk pionér, nemlig fotograf Ingvard Pedersen, der var med til at skubbe ideen om et lokalhistorisk arkiv i gang, han donerede selv adskillige billeder hertil, og det var Bundesen, der sideløbende med sit undervisningsarbejde på seminariet varetog opgaven med at etablere arkivet. Det gjorde han med stor akkuratesse indtil 1980, hvor Doris Frederiksen overtog jobbet, og dermed opbyggede arkivet til den status, det har i dag.

Bundesen var medstifter af Historisk Forening i 1979, og han var med i bestyrelsesarbejdet fra første dag og indtil 2014. Udover at øse af sine ideer og viden varetog han i en årrække en helt særlig opgave, som han selv havde defineret, nemlig de årlige byvandringer, der blev Historisk Forenings åbningsarrangement hvert år i august. Her trak Bundesen helt konkret deltagerne igennem byens historie fra gården Laulund, på hvis jorder byen blev grundlagt, og rundt til de historiske pejlemærker, som Herning består af. Også velforberedte busudflugter for foreningens medlemmer var en del af Bundesens opgaver.

Et par år efter foreningens etablering blev arbejdet med at udgive en årbog sat i værk. Bøgerne er udkommet lige siden, og undervejs har Bundesen selv bidraget med artikler, ligesom han har bidraget med historiske artikler til Folkebladet og andre steder. Også gennem foredrag har han øst af sin viden.

Bundesen var ikke bange for at sige sin mening. Således har han i utvetydige vendinger fortalt, hvad han mente om nedlæggelsen af seminariet, og de negative virkninger for byen som følge heraf og om de politikere, der var med til at træffe den beslutning.

På tilsvarende vis har han kommenteret byens hang til at rive bevaringsværdige bygninger ned. Ikke at han var imod udvikling og byfornyelse, tværtimod, men respekten for de bygningsmæssige værdier og byens kulturarv var han ikke altid tilfreds med.

Bundesens engagement betød, at han ikke altid sad afventede i stolen, han kunne også selv tage initiativer. Blandt dem var et brev til daværende borgmester N.O. Hansen i 1981, hvor han mindede om, at kommunen var på vej mod et 100 års jubilæum som selvstændig kommune.

Samtidig spurgte han ind til fejringen. Den var der vist ikke taget hånd om, men det blev der efterfølgende. Byrådet flyttede 1. januar 1982 for en gangs skyld sit møde til Herning Kongrescenter, så det blev et kæmpe offentligt møde og dermed en fest. Og resten af året blev der også på forskellig vis festet i byen.

C.E. Bundesen var en lokalhistorisk ildsjæl i Herning. Hans værk vil bestå. Æret være hans minde.