Historie bliver film – 27. oktober i Huset No7

Det at omdanne historiske begivenheder til succesfulde film er lykkedes for Anne-Grethe Bjarup Riis gennem hendes arbejde som instruktør på filmene ”Hvidsten Gruppen” og ”Hvidsten Gruppen II – de efterladte”. På den baggrund, og selvfølgelig også fordi Anne-Grethe er en spændende person, som er født i Herning, har vi i Historisk Forening inviteret hende til at fortælle om sit liv og herunder også arbejdet med de historiske film.

Foredraget holdes torsdag den 27. oktober kl. 16.00 i Huset No7, Nørregade 7A.

Anne-Grethe Bjarup Riis er en alsidig person, som kan skrive både skuespiller, instruktør, forfatter, billedkunstner, debattør og foredragsholder på sit cv. Hun blev født i Herning, men flyttede som 8-årig med sin familie ud til de forladte, øde og vindblæste  brunkulslejre i Søby, hvor faren skulle passe en svinebesætning. Herude boede hun i stor fattigdom blandt skæve eksistenser, indtil hun fire år senere flyttede med familien til Snejbjerg. Allerede som 16-årig flyttede hun hjemmefra og boede en tid oven på  købmandsforretningen i Snejbjerg Hovedgade.

Som voksen blev Anne-Grethe Bjarup Riis i 1992 uddannet fra Statens Teaterskole og har siden medvirket i et hav af teaterforestillinger, film og tv-serier, inden hun også sprang ud som instruktør. En spændende personlighed med rødder i Herning, som vi  i Historisk Forening glæder os til at lære endnu mere om gennem hendes foredrag. Et liv på både godt og ondt, som man også kan læse i hendes fremragende bog ”I guds rige”, der beskriver krisen i forbindelse med hendes søns sygdom og  sammenholder den med hendes egen tid i Søby. Som filminstruktør har hun også sat sit præg med filmene om Hvidstengruppen, der skildrer besættelsestiden og modstandskampen.

Filmene bygger på en virkelig historie om kroejer Marius Fiil, der  sammen med familien og deres nærmeste venner danner Hvidstengruppen, der modtager våben, ammunition og sprængstof nedkastet fra engelske fly. Da gruppen bliver angivet og fanget af tyskerne, bliver det alvor for gruppen. Mændene modtager en  dødsdom og kvinderne sendes til tyske fangelejre. Et kapitel af vores nyere historie, som er med til at give os en bedre forståelse af vores nutid. Anne-Grethes film er vigtige, måske mere end nogensinde nu, hvor der igen er krig i Europa.

Tid og sted: torsdag den 27. oktober kl. 16.00 i Huset No7, Nørregade 7A, Herning.

Pris: gratis for medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune. Entre kr. 100 for øvrige gæster. Betaling ved indgangen. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig på forhånd.