Efter pause i 2021 kan Historisk Forening igen indbyde til Den gamle Biograf. Det sker tirsdag den 1. februar på Social & SundhedsSkolen. Første forestilling er kl. 16.00, og filmene vises igen kl. 19.30.

Den seneste Herning-bog indeholder bl.a. erindringer fra familien Jespersen i Th. Nielsens Gade. I tilknytning til denne historie kan vi nu vise familiens film med optagelser fra sommeraktiviteter ved Sunds Sø og fra kvarteret omkring hjemmet i Herning. Optagelserne stammer fra 1950’erne.

Fra Lokalhistorisk Arkivs samlinger kan vi præsentere en film fra de begivenhedsrige dage i 1959, hvor Herning var ramme om FDF’s landsorkester-stævne, 17.-27. juli. Filmen er blevet digitaliseret, men musikken må man desværre tænke sig til. 800 deltagere fra hele landet var indkvarteret på byens skoler og var i løbet af stævnet på besøg i omegnsbyerne. Kong Frederik IX lagde vejen forbi Herning den 23. juli, inden stævnet sluttede af med store koncerter på det nye Herning Stadion og i Herning-Hallen.

Søby Brunkulslejer er emnet for forestillingens to sidste film. Brunkulseventyret – fragmenter fra Søby blev produceret i 1977 af Zepia-film på opfordring af Herning og Brande kommuner samt Ringkøbing Amt. Det er en dokumentarfilm, som blander interviews af personer, der har oplevet tiden, med historiske optagelser fra tiden, hvor der blev gravet efter kul.

I 2005 tog en gruppe fra Gladsaxe Film- & Videoklub til Søby for at lave filmen Det jyske klondyke. På optagelser fra Brunkulsmuseet fortæller museets omvisere og børn af brunkulsarbejdere om forholdene. Der vises også optagelser fra det årlige Vennetræf.

Adresse: Social & SundhedsSkolen, Gullestrupvej 10, Herning. (Indgang fra Gullestrupvej.)

Tider: tirsdag 1. februar kl. 16.00 og 19.30.

Entré: gratis for medlemmer, 50 kr. for andre.