Tirsdag 21. februar vender Den gamle Biograf igen tilbage.

Dette års forestillinger bliver et gensyn med to af de film, der har Herning by og dens erhvervs- og butiksliv som tema. Filmene er optaget i hhv. 1935 og 1939.

Filmen fra 1935 er optaget på initiativ af Herning Turistforening, der ønskede at udvide kendskabet til byen Herning og dens omgivelser.  Filmen er optaget professionelt og delvist betalt af de medvirkende firmaer. Efter en digitalisering af den originale film blev den i 1990 tilføjet kommentarer fra Gunnar Jespersen, der med sin omfattende viden om byens historie dermed kunne formidle filmens indhold videre til fremtidens generationer.

Få år efter kom andre filmproducenter til Herning for at optage en længere byfilm.  I lighed med andre byer i landet ønskede byråd og erhvervsliv at fremvise sine produkter kombineret med en fortælling om den enkelte bys omgivelser, f.eks. skoler og biblioteker.  Resultatet blev i Herning til i alt fire film, der blev vist i den fyldte biograf Fotorama ved flere forestillinger i december 1939.