Aal plantage ved Oksbøl gemmer på en af Danmarkshistoriens helt store, men også skjulte historier. Plantagen rummede i årene fra 1945 til 1949 Danmarks største flygtningelejr for tyske flygtninge, der på sit højeste husede omkring 36.000 flygtninge. Flygtningelejren blev revet ned i løbet af 1950’erne, men området udgør stadig en fascinerende tidslomme, med et komplet vej- og stinet og omkring otte bygninger fra flygtningelejrens tid. I en af disse bygninger, nemlig hospitalsbygningen, vil Museet for Varde By og Omegn i den kommende tid opføre et internationalt flygtningemuseum.

Museumsinspektør Anne Sofie Vemmelund, som er tidligere bestyrelsesmedlem i Historisk Forening, vil onsdag 5. oktober fortælle om planerne for det nye museum i Oksbøl. Målet er, at skabe et museum, der er stedet at besøge for historien om de tyske flygtninge i Danmark.

Sted: Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68.

Flygtningemuseum i Oksbøl