Hans Smidth: en kunsthistorisk gåde

Historisk Forening indbyder til årets sidste arrangement:

torsdag 4. november kl. 19.30 på Herning Friskole, H.C. Ørsteds Vej 68 i Herning.

Kunstneren Hans Smidth (1839-1917) står som en særlig gådefuld skikkelse i den danske kunsthistorie. I sin samtid opnåede han stor anerkendelse for sine motiver af de jyske bønder og det karakteristiske hedelandskab og modtog blandt andet den prestigefyldte Eckersberg-medalje hele to gange. Med årene er han dog kommet i den kunsthistoriske glemmebog. Kunsthistoriker og Ph.d.-studerende Tilde Mønsted har sat sig for at undersøge hvorfor.

Hans Smidth fandt sin inspiration i Jylland, herunder særligt på den jyske hede og var nært tilknyttet de samme motivkredse livet igennem. Han skabte sin kunst midt i en interessant brydningstid, hvor nye kunstneriske stilarter; realismen, naturalismen og impressionismen udfordrede den ældre kunst. Smidth blev beskrevet som en kunstner, der var en ”mærkelig blanding af gammeldags og moderne, af tradition og personlighed”, og som en ”der gik sine egne veje”. Da kunsthistorien skulle skrives, har han tilsyneladende været svær at placere i en stilhistorisk kasse som enten det ene eller det andet. Foredraget med Tilde Mønsted vil komme omkring spørgsmålene: Hvem var Hans Smidth? Hvilken rolle havde han i dansk kunsthistorie og hvorfor kom han i glemmebogen? Og hvordan bliver man egentlig klogere på en kunstner, der ikke findes meget viden om?

Hans Smidth er netop nu omdrejningspunktet for et aktuelt Ph.d.-projekt i samarbejde med Aarhus Universitet og Museum Salling. Tilde Mønsted, der arbejder på forskningsprojektet, har igennem flere år arbejdet ved Museum Salling, der rummer en stor kunstsamling med blandt andet værker af Hans Smidth. Udfordringen med samlingen var netop, at der ikke fandtes meget viden om kunstneren – En udfordring der nu tages op med håbet om, at Hans Smidth og hans værker kan blive genindskrevet i den danske kunsthistorie.

Pris: 50 kr. Gratis for medlemmer af Historisk Forening.

Om Tilde Mønsted

Tilde Mønsted er uddannet cand.mag. i kunsthistorie og museologiske studier. Foruden sit arbejde ved Museum Salling og herunder Skive Museum, har hun tidligere arbejdet ved ARoS Aarhus Kunstmuseum, Museum Jorn og Viborg Kunsthal. I efteråret 2021 påbegyndte hun et Ph.d.-projekt i samarbejde med Aarhus Universitet og Museum Salling om kunstneren Hans Smidth.